Parque Bacanoa - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Veerle Willemen - WaarBenJij.nu Parque Bacanoa - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Veerle Willemen - WaarBenJij.nu

Parque Bacanoa

Blijf op de hoogte en volg Veerle

07 December 2014 | Cuba, Santiago de Cuba

Na het ontbijt zijn we richting Parque Baconao gereden richting Gran Piedra. Aan de voet van de berg moeten we nog 12 km de bergweg met haarspeldbochten oprijden. Aan het einde van de berijdbare weg gaan we te voet verder, we willen de 25m hoge monoliet op. Raar we vinden de weg niet, één wegetje valt zelfs een muilezel in om, het andere gaat verder weg van de monoliet... Dit gaat wel door een bergdorpje ook weer leuk om door te wandelen. We besluiten terug te rijden een 100-tal meter terug was immers een restaurant daar zullen ze de weg wel weten. Vanop de parking zien we het al, het is een attractie van dat restaurant, die hebben een trap omhoog. Het is een trap van 459 treden die ons bovenop moet brengen, daar zitten we dan op 1234m boven zeespiegel. De klim zelf is super, precies een mini-jungle vanwege dat aan deze kant de zon niet schijnt. Bovenop is echt een prachtig uitzicht op de bergen, op de zee, op wolkenvrije dagen zelfs op Haiti zegt men!
We rijden weer een 500m bergafwaarts en komen de botanische tuin tegen met zijn paradijsvogelbloemen (Strelia's). De gids spreekt geen woord Engels maar wandelt mee en doet keihard zijn best om ons iets bij te brengen, met wat woorden en gebaren kom je echt ver!
Als we terug aan de voet van de berg zijn rijden we nog verder weg tussen de bergvoet en de kust, eerst komen we Granjita Siboney tegen. In deze boerderij werd in 1953 de aanval op de Moncade-kazerne voorbereid. Hier staat ook de auto die Fidel toen gebruikte! Ook de regenput waar de wapens in verstopt zaten is nog intact. We rijden nog verder weg en komen een blowhole tegen, echt heel spectaculair. Er is een echt blowhole en ze hebben er een paar bijgemaakt, beetje spijtig! Dit was juist voor Acuario Baconao, inkom 6 CUC pokkeduur dus voor Cuba! Deze attractie heeft waarschijnlijk veel geleden onder de orkanen de afgelopen jaren want er is niet veel meer open. Wat visbakken, en 2 piepkleine badjes met dolfijnen, op de show hebben we niet gewacht! Iets terug hadden we een restaurantje boven op een plateautje gezien, ideaal voor lunch?!
Het zag er opt eerste zicht gesloten uit, dan zien we iemand "kom maar langs achter" gebaart ze. Een vrouwke da geen woord engels spreekt brengt ons in het pokkewarme restaurant. Het eten bestellen gaat niet van een leien dakje maar we hebben het woord garnaal gehoord en een duim opgestoken... afwachten nu... Terwijl we zitten te wachten probeert het vrouwke een deur open te zetten het duurde wat eer ze de juiste sleutel had, Bart moest boven nog een extra slot openen maar we kregen een koel briesje binnen. Ondertussen zat Bart zich zorgen te maken over de versheid van de produkten in een leeg restaurant... De oplossing kwam voorbij, een visser met een zak, ons eten?! We kregen gebakken banaan, rijst met vis in (wat paella-achtig), sla en garnalen in een sausje. Keilekker en vers!
Hierna zijn we nog verder gereden naar de laguna daar is een krokodillenfarm. Deze is niet groot, wat krokodillen, flamingo's en wat planten maar wel een bezoekje waard, de rondleiding kost 5 CUC voor een krokodillenshow betaal je 1 CUC bij. Ze hebben wat "babykrokodillen" van 5 jaar oud en een "oude" van 50 jaar. Deze krokodillen leven oorspronkelijk in Manzanillo en kunnen 100 jaar oud worden. Voor de "show" kruipt er een man bij de oude krokodil en port ze wat met een stok, daar bijt ze dan naar.
We wandelden nog een stukje langs de Laguna en reden hierna terug richting hotel om nog wat aan het zwembad te zitten. Beetje apart als enige "blanke" tussen de Cubanen!