Adelaide-Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Veerle Willemen - WaarBenJij.nu Adelaide-Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Veerle Willemen - WaarBenJij.nu

Adelaide-Perth

Door: Veerle

Blijf op de hoogte en volg Veerle

14 Februari 2010 | Australië, Perth

Hallo,
Hier mijn avontuur van Adelaide naar Perth: eindelijk het echte werk; echt kamperen :) Slapen in tentjes of een swag, zelf je toilet graven,...
Geen internet, geen gsm,...
We gaan in 10 dagen 4200km rijden door woestijnen, velden,...

DAG1:
1e stop was een toffe activiteit: uurtje kameelrijden (Australie is trouwens het enige land met nog wilde kamelen)
Daarna het stadje Port Augusta: de enige stad in Australie met autostrade richting zuid en noord, west en oost, hetzelfde met de treinen. Ook de hoofdbureaus van the flying dokters en school of air zijn hier
En dan het begin van de woestijn daar heb ik wilde geiten gezien.
We zijn door 4 verschillende schapenfarms gereden tot we aan een groot zoutmeer aankwamen: dit was onze eerste kampplaats
Zalig in een swag slapen onder de melkweg

DAG2:
We reden verder door schapenfarms tot het plots graanvelden werden. We zijn gestopt aan een rots: Southern Wave.
En dan ZWEMMEN MET DOLFIJNEN EN ZEELEEUWEN:
De zeeleeuwen zijn super het is echt als hondjes: ze volgen, springen,...
De dolfijnen was minder ze waren heel onrustig en dit kwam omdat ze voelden dat er haaien in de buurt waren! Op zich is dat voor ons mensen geen probleem want de begeleier draagt iets dat stralen zendwaardoor haaien afstandhouden maar dat weten de dolfijnen natuurlijk niet!
Daarna was het terug zandboarden das zo zalig maar enkel zittend en liggen mogen doen: rechtstaant is te gevaarlijk.
2 grotten bekeken aan e zee een leek als een wasmachine de andere noemen ze de woolshed
Nachttocht gedaan en een Wombat zien.

DAG3:
Begonnen met surflessen en ja hoor deze leraar was supergoed!!! Ik kan het en nie zomaar effe paar seconden blijven staan helemaal tot begin van beach!
Levensgroot replica van een haai gezien
En dan gestopt aan het dogfence dit is gebouw door de farmers om een deel van het land dingovrij te krijgen het is het langste door mensen gebouwde ding 5640km lang!!!! Aan dit fence is over e weg een rooster zoals tussen 2 farms hieronder wordt alles proper gehouden: daar zijn we dus gaan liggen al wachtend op een roadtrain die over ons zou rijden...
Kameel, kangoeroe en wombatsine gezien
Door de grote driehoek gereen waar geen bomen groeien.
Onze kampplaats was een oud bezinestation (de 1e echte highway passere hier) Het was een plaats vol oude verroeste auto's. Met 2 huisjes; in het ene hebben we op de oude stoof gekookt en de openhaard aangestoken. Het was dus gezellig en griezelig tegelijkertijd.
Witte dingo met pup gezien, witte dingos zijn zeldzaam int wild!

DAG4
Gestopt aan 140km lange klif aan dit punt waren Australie en Antarctica ooit verbonden! Hier konden we in de verte dolfijnen zien zwemmen.
Volgende zeldzame dingo gezien: een zwarte :)
Grens Zuid-Australie/West-Australie
*ivm de fruitvlieg moet je hier al je groenten, fruit en honing inleveren
* hier ligt in een put een babydingo-mumie
Speciale bomen gepasserd:
*ondergoedboom
*vuilnisboom (begonnen als flessenboom maar nu vol rommel)
flipflop-schoenboom
Voor de rest heel veel gereden: oa langste rechte weg in Australie, 7 bochten en weer superlang rechte weg. Tijdens het rijden woestijnstorm en bosbranden gepasseerd. Hierdoor hadden we het plan een nachtje hostel te doen maar door de bosbranden was het hostel gelukkig volzet waardoor we verder reden en aan onze kampplaats was niet te merken van brand of storm! Op het zoutmeer hebben we partytje voetbal gespeeld :)

DAG 5
Onderweg gestopt in Old Eucla een telegraafstadje dat verdwenen is onder het zand omdat de konijnen de duinen kapot eten...
Na lunch aangekomen op kampplaats, een echte deze keer met douches, wc, kampkeuken
Lucky bay in Cape le grand national park is definitief het mooiste strand van het land; het zand bestaat uit 90% silk dus alleen maar bakken en je hebt glas.
Berg beklommen in de buurt met prachtig uitzicht.
s Avonds slapen op het strand: luisteren naar de zee, sterren kijken en 's morgens omsingelt door enkele kangoeroes PARADIJS OP AARDE BESTAAT

DAG 6
Paradijs bestaat echt pannekoeken als ontbijt :)
Daarna 3 uur durende wandeling over bergen en langs stranden: het is hier zo mooi!!!
Vrije namiddag: beetje zwemmen, slapen,...
,s avonds begon het te onweren na een tijdje konden we brandlucht ruiken maw er was ergens een bosbrand in de buurt: geen paniek de rangers evacueren de kamping optijd dus gewoon gaan slapen (onder de luifel) maar wel voorbereid zijn op evacuatie. Dus alles in de bus zodat je enkel je swag moet oprollen en kunt vertrekken. Toen we net in ons "bed" lagen konden we de oranje gloed van de brand heel duidelijk zien...

DAG 7
Blijkbaar was een eilandje in de buurt aant branden waardoor er voor ons nooit gevaar was en we dus dicht bij de brand veilig konden slapen.
De start van een hektische dag: we reen een half dagje tot bij onze kampplaats, daar dropten we onze trailer en gingen we voor een bergbeklimming. Ik bleef samen met een paar onsportievelingen op de kampplaats: mijn domme knie deed weer eens pijn :(. Later was ik hier blij om want terwijl wij groenten aant snijden waren voor het dinner kwam Simo aangevlogen met de bus we moesten alles zo snel mogelijk inladen de storm was heel hevig op de berg en kwam richting kampplaats we gingen nachtje hostel doen! Terug beneden aan de berg pikten we de doornatte sportievelingen op en reden naar een hostel 200 km verder.

DAG 8
Gisteren tijd gewonnen door de extra 200 km dus rustige ochtend: langs kustlijn natuurlijke brug, blowe hol,... bekeken
Lunch in Denmark (ja we hadden tijd over voor een verre rit :P)
Valley of the Giants: eerste brug in rainforrest: zelfde als aan great ocean maar ouder.
Zwemmen aan Elefant rocks: rotsen lijken op olifant. Hier kon je van op een rots in de zee duiken.
Kamperen int bos: tea trees in de buurt dus beauty zwemmen in het pikzwarte meer

DAG 9
Oude uitkijkboom bekenen: om bosbranden te spotten neemt men de hoogste boom en maakt men een soort trap door er pinnen in te bevestigen.
Verder door staat de nieuwe uitkijkboom en daar kun je inklimmen +/- 80 meter hoog. Vanbovenuit heb je echt een mooi zicht over het bos!!
Meest zuid westelijke punt aangedaan
Kamperen in aboriginalcenter: na een overheerlijk dinner (Carbonare) luisteren naar e muziek en uiteindelijk mee dansen.

DAG 10
Ochtendwandeling door het bos met les over planten, hutten bouwen,... en planten eten!!!
Daarna naar hut waar we zagen hoe je vuur maakt, wapens en muziekinstrumenten gezien en gezien hoe je een speer maakt.
Ngilgi Cave: zeer mooie grot met stalagmieten en stalagtieten.
En dan tocht naar Perth

• 13 Februari 2010 - 18:53

Diana:

wat is een wombat, ik wou dat ik ook onder de bloten hemel kon slapen maar wij krimpen allemaal van de kou

• 14 Februari 2010 - 11:16

De Bie Els:

Geniet nog maar van de zon en de warmte want hier is het voor de zoveelste keer weeral aan het sneeuwen. Ik hoop dat je het (winter)zonnetje meebrengt binnen enkele weken !!