Nullarbor - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Veerle Willemen - WaarBenJij.nu Nullarbor - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Veerle Willemen - WaarBenJij.nu

Nullarbor

Door: Veerle

Blijf op de hoogte en volg Veerle

23 Februari 2010 | Australië, Adelaide

Hallo,

Hier ben ik dan eindelijk weer, na mijn aankomst in Perth was het de bedoeling om verder door te reizen naar Broome maar daar is het regenseizoen dus nie echt gezellig als laatste trip voor de terugkeer naar het koude Belgie, 2e optie was weekje woofen...
Maar laat ons beginnen bij het begin: na onze aankomst in Perth was het tijd voor een groot feest,een van de reisgenoten vloog namelijk de dag nadien terug naar Nederland en ze kon niet vertrekken zonder afscheidsfeest :p Na een nachtje feestje was het dus een luie zaterdag en tijd om de knoop door te hakken want er was een 3e optie: de dag nadien terug de bus op richting Adelaide... Dus terug kamperen, terug naar het paradijs, terug naar de mooie woestijn EN enkel het midden van de trip is hetzelfde!!! En indien ik terugreis krijg ik seriueze korting... Ja jullie raden het al ik heb optie 3 gekozen met als gevolg dat ik op een halve dag moest wassen, inkopen doen, slapen,... want zondagmorgen vertrok de bus weer terug :)

DAG1
Die gekke Australiers hadden ooit het idee om een konijnenvrij gebied te maken na de konijnenplaag veroorzaakt door de gekke Engelsman die een paar konijnen invoerde om voor de lol te jagen: als je 2 konijnen niet vangt is na een paar jaar heel het land vergeven van die beesten...
Dus stop aan de oplossing voor dit probleem: konijnenfence; beetje onozel als je aan 2 kanten van de draa konijnen hebt maar ja...
Een beetje verder hebben ze dan weer een honenkerkhof...
Bezoek aan the Wave een heel bekende rots jaja in de vorm van een golf bovenop de rots hebben ze een muurtje gemetst dat diende vroeger om water te collecteren voor watervoorziening voor de stad.
Kamperen op een farm van een oud vrouwtje plaatselijke boeren verzorgen de gronden, ze heeft een tuintje met verse groenten dus overheerlijk gegeten!

DAG 2
Door beschermd gebied gereden hier is 85% van de planten zeldzaam!! Maar weer een beetje typisch Australisch gek :p er word wel nikkel gewonnen
Shoppen in Esperance
Terug naar het paradijs: Cape le Grand; Lucky bay: deze keer was het veel zonniger dus nog mooier
Maar geen slapen op het strand want tegen de avond een supergroot onweer en ja zelfs ik vond het knap: de bliksemschichten kwamen van 2 kanten splitsten soms in 2 ik wist niet dat onweer ook mooi kon zijn...

DAG 3
Wandeling door de bergen en stranden in Cape le Grand.
Lunch in Norsman dit is een heel klein stadje waar jaren geleden een onrustig paard goud 'opgroef'
Stop aan tankstation waar deel van spionagesateliet van USA geland is
Begonnen aan de 146km rechte weg
Na 3/4 waren we aan onze kampplaats dichtbij de highway dus deze keer sterren kijken en roadtrains luisteren! Ook hier weer een supermooie zonsondergang...

DAG 4
Stop aan blowhole (zelfde als op heenreis maar deze keer was het een gewoon gat in de grond... Echt raar dat er soms koude lucht uitkomt en soms niks is!
Volgende stop was aan een tankstation waar jaren het wereldrecord grotduiken gevestigd was; de grotten gaan zo ver dat de duik 36uur in beslag nam.
Madura pass: de plaats waar je 30 tot 40 km ver kunt zien. Dit was vroeger de zeebodem.
Lunch in Eucla en weer stond ik versteld van het feit dat heel Australie zo'n mooie picknickplaatsen heeft; gasbbq,... en allemaal netjes en proper niets grafitti,... In deze keuken was zelfs een microgolf voorzien!
Terug de grens over WA-SA dus terug naar de babydingomumie gekeken.
En dan op naar het oude tankstation voor fotoshoot en kamperen.

DAG5
Zalig Simo had zich door de andere kampeerder laten overtuigen om de oude highway te nemen ipv de nieuwe maw karrespoor ipv pekweg :)
En weeral een witte dingo gezien!
Nullarbor gepasseerd= geen bomen
Foto's bij kameel-kangoeroe-wombatbord
onder grid gelegen voor de roadtrain aan het dogfence (dat wel werkt in tegenstelling tot rabbitfence)
Fruitgrens in de andere richting gepasseerd.
Gestopt aan een cultureel aboriginal center met zeer mooie schilderijen.
Aangekomen op de boerderij van de eigenaars van de tour. 's avonds dikke pret de andere groep deed de nachttocht voor e wombats en wij gingen met oude jeep zonder licht (dus zaklamplicht) naar open plek om voor kangoeroe te spelen :p

DAG 6
Terug zwemmen met de dolfijnen en ze waren goed gezind vandaag!!!! :)
Ze zwommen me voorbij, keken om en kwamen eens van dichtbij kijken hun hoofd dus 30cm voor het mijne :)
De zeeleeuwen waren ook weer fantastisch: niemand anders dook oner water met de snorkel dus ik had ze helemaal alleen voor mij om mee te spelen. Beetje achter ze aan duiken, achterna zwemmen. Op een gegeven moment was ik aant spelen met eentje en een andere kwam meedoen :p
Venusbaywalk: wandeling langs de kustlijn Van hieruit kon je dolfijnen zien zwemmen, springen spelen
Langs deze bay vind je ook "gemummifeerde" bomen terug
Woolshed en tubecave: bij de tubecave was het water rustig eze keer we konden zelfs een grot verder gaan!
Zandsurfen; oh da is echt zo plezant maar zo vermoeiend me da bord terug de duin op wandelen
Om het zand van ons af te spoelen zijn we nog gaan zwemmen

DAG 7
Bezoek aan plaatselijke bakkerij; in een oud klasgebouwtje van vroeger.
Tocht langs de kustlijn en weeral dolfijnen gespot
Naar port Lincon: staje met de rijkste mensen van Australie. Hier woonden vroeger de arme vissers en die hebben zich allemaal opgewerkt in de visserijwereld. Deze stad is nu een heel belangrijke vissersstad geworden.
In het tonijnseizoen trekken de vissers met een vliegtuig en 3 boten naar de zee om tonijn te vissen. Het vliegtuig zoekt de vis, boot 1 vaart er snel naartoe om ze te voederen en zo boven te houden, boot 2 omsingelt ze met een net. Dan bekijkt men de tonijn om te zien of hij groot genoeg is. Als dit zo is komt boot 3 en die doet ipv het grote net een kleiner net rond de school en vaart tegen 4km per uur terug naar de haven (reis van meer dan een maand dus)
In deze stad leeft ook de eigenaar van het paard dat 3 keer achter elkaar de Melbourne race won wat heel uitzonderlijk is.
In 1 van die tonijnringen kun je gaan zwemmen: je gaat net onder met je snorkel en dan gooien ze sardien voor je neus en komt de tonijn die weghalen. Geweldige ervaring is dat!!!
Kampplaats was op plaats waar in bijna elke boom een koala zat :)

DAG 8
De helft van onze groep had zich ingeschreven voor het haaiduiken en was al vroeg in de ochtend weg; spijtig genoeg voor hen hebben ze geen haaien gezien...
Voor de rest (2 personen) was het surfen in de ochtend. Onze instructeur had ook een leerling instructeur maw 2 surfers 2 instructeurs = privesurfles :) Mijn instructeur was een top 100surfer die tours meedeed!!! :p
Onze lunch was aan de kustlijn tijdens lunch dolfijnen bekijken is weer eens wat anders :)
Daarna deden we een wandeling in Whales way een plaats waar vroeger walvis gesleacht werd. Hier heb je fantastische zichten op de golven die tegen de rotsen slagen.

DAG 9
Voornamelijk rijden maar grote stop in Port Augusta waar we deze keer het cultureel centrum bezochten waar je ontstaan van Australie, aboriginalverhalen,... kon zien
En dan terug in Adelaide

www.thetraveller.net.au

PS: dagboek van vorige trip is ook aangevuld

• 23 Februari 2010 - 16:10

Liesbeth:

Jij hebt precies niet stil gezeten! Naast cultuur en natuur ook nog op de educatieve toer ;-)
    Jammer dat het er bijna op zit? Of verlang je toch stiekem naar (t)huis?
    In ieder geval: een veilige terugreis! en tot binnenkort zeker?
    Groetjes!

• 23 Februari 2010 - 21:52

Veerle:

Hey,
    Het is echt een 50-50 gevoel; het is hier zo prachtig at ik wil blijven maar natuurlijk mis ik ook iedereen waardoor ik ook blij ben naar huis te kunnen echt een raar gevoel

• 24 Februari 2010 - 06:25

Diana:

we hopen ook op een veilige thuiskomst maar breng a u b de zon mee

• 24 Februari 2010 - 18:30

Anneke:

Hoi Pruts,

Amai, hier vliegt de tijd, dus ik vermoed dat die voor jou ook zeker zo snel vliegt.
    Geniet nog superhard van de laatste dagen en haal nog diep Australische lucht in voor thuis alvorens je vertrekt hè?!

Tot gauw, we verwachten jou!
    Anneke, Isa & Toon

• 25 Februari 2010 - 13:21

Silvère (ex Cnh):

spijtig dat het bijna voorbij is zeker?Geniet nog maar volop van die paar dagen in de warmte voor dat ge terug naar het koude België komt.Veilig thuis komùen hé

• 26 Februari 2010 - 14:20

Diana:

zeg, we willen van de laatste dagen ook nog wel iets weten hoor, groetjes

• 26 Februari 2010 - 23:24

Veerle:

Hey,
    Van de laatste dagen valt nie zoveel te vertellen; ik zit in een gezellig hostel me leuke mensen. Beetje door Adelaide gedwaald, bergwandeling gedaan, en binnen een paar uur vlieg ik naar Perth.

• 27 Februari 2010 - 13:37

C(a)NH(eroo)'s:

Al de kangeroes staan hier te springen om je weldra terug te zien...

• 05 Maart 2010 - 21:06

Walter:

Welkom thuis, begon U al te missen