Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Veerle Willemen - WaarBenJij.nu Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Veerle Willemen - WaarBenJij.nu

Sydney

Door: Veerle

Blijf op de hoogte en volg Veerle

20 Januari 2010 | Australië, Sydney

Hallo hier ben ik weer :)
De afgelopen dagen zat ik in Sydney, hier had ik de hoogtepunten al gezien maar in zo'n grote stad geraak je niet uitgekeken!

Dag1
Met de ferry naar het Olympisch stadion, dat was toch de bedoeling maar we hadden de verkeerde ferry genomen de korte toer :) maar dat was niet erg we hadden mooi uitzicht.
Daarna andere ferry genomen naar Manley beach

Dag2
Met de trein naar het Olympisch stadion, we waren er ondertussen al achtergekomen dat de trein ons dichter bij het stadion kon brengen. Wow wat is dat een groot park en at hoofstadion. Spijtig genoeg konden we niet binnengaan maar de olympische vlam hebben we wel kunnen zien. Op het atletiekveld hebben we ook een blik kunnen werpen.
Daarna hebben we een ander stuk van de botanische garden gedaan nu het stuk met de rozen!!!
's Avonds hebben we the bridge en operahouse nog eens bekeken.

Dag 3
's Morgens de Sydney Tower die is meer dan 300m hoog en geeft een mooi 360 graden zicht!!
Daarna een drankje op het dak van een hotel met uitzicht op het operah house. Dit was aan de voet van the bridge dus aar zijn we overgewandeld om dan een ferry terug te nemen.
Daarna zijn we naar Wooloomo (ofzoiets) geweest daar is the bar on wheels. Het lijkt op een frutkot maar ze verkopen er al meer dan 50 jaar pie (een taartje met een soort stoofvlees in). Ik had een tiger dan krijg je boven op je taart nog aardappelpuree en groentenpuree.
's Avonds zijn we int Australisch hotel pizza gaan eten: ik had een pizza met krokodillenvlees er was er ook met emuvlees of kangoeroevlees!

Dag 4
Bleu Mountains:
Voor de middag haden we een wandeling van de top van de waterval tot halverwege een groot stuk was per trap meer dan 400 trappen!! Vermoeiend dus! Maar zo mooi!!!!
Na de middag was het alleen afdalen, door het regenwoud. Daar kom je op een uitkijkpunt met links prachtig zicht op heel de waterval en links zie je the tree sisters. 3 rotsblokken waar de aboriginals een verhaal over hebben.
Van hieruit zag je ook de trappen van tijdens de ochtend.
Daarna gingen we met een soort treintje terug naar boven heel steil eigenlijk best te vergelijken met een rolway die ze eerst steil naar boven laten gaan :)

The Bleu Mountains hebben hun naam te danken aan de eucaliptuschboom: deze geven een blauwe damp af. Je ziet dus een blauwe schijn in de verte als je boven aan de waterval over het gebied kijkt.

The 3 sisters:
Aboriginals hadden geen geschrift om hun kinderen iets te leren dus zo tekenden en vertelden. Daardoor dat er zoveel rotsschilderijen zijn, dat is van les te geven.
En de verhalen waren zo dat je daaruit ook lessen kon leren:
Op een dag wilde het opperhoofd gaan jagen maar zijn vrouw zei nee vandaag blijf je thuis, je zorgt voor onze 3 dochters terwijl ik noten en zaden ga verzamelen (vrouwenwerk) . De vrouw vertrok dus hij moest wel thuisblijven. Na een paar uur was hij het beu en ging hij toch jagen, met zijn dochters... Hij zette zijn dochters op de rots en vertelde ze speel hier maar ik ga jagen. Een van de dochters zag een rups en wilde die vangen maar kon er niet bij, daardoor werd ze boos en begon ze stenen te gooien in de vallei. In de vallei woonde een monster en dat wertd gewekt door de stenen en wilde de kinderen opeten. Na een tijdje zag de vader dat een monster zijn dochters wilde opeten. Het enige dat hij kon doen was zijn dochters veranderen in steen. Het monster toonde geen interresse voor de steen maar zag de tovernaar en dacht lekker! Dus hij ging achter de vader, het enige dat die kon doen is zichzelf veranderen in een vogel en wegvliegen...
De vader konzo vluchten toen hij later terugkwam kon hij echter zijn toverstaf niet terugvinden om zichzelf en de kinderen terug 'normaal' te toveren.
Uit dit verhaal leer je dat je niet met stenen mag gooien, dat mannen naar hun vrouw moeten luisteren,....

• 20 Januari 2010 - 05:58

Diana:

ik had wel wat uitleg over rozen verwacht, hier zijt ge altijd met rozen bezig

• 20 Januari 2010 - 06:24

Diana:

zeg, wat is dat met die temperatuur daar, ik dacht dat het zomer was en nu is het hier warmer dan daar

• 20 Januari 2010 - 13:48

Silvère (ex Cnh):

dat is wel de temp.in canada dat ze geven.Ik denk ni dat ons Veerleke het ginder koud heeft hé

• 20 Januari 2010 - 13:54

Silvère (ex Cnh):

ho ja,dat luisteren van mannen naar vrouwen zullen we maar met een korreltje zout nemen zeker

• 21 Januari 2010 - 12:34

Veerle:

@ Silvere de aboriginals geloven er nogthans al 1000-en jaren in en ik vind het een grappig idee dus mannen.... luisteren :P

• 22 Januari 2010 - 12:25

Ingrid:

Hoi,Veerle.Heb net een dik uur doorgebracht met je verslagen te lezen.Fantastisch toch!
    Probeerde te chatten,maar't lukt blijkbaar niet.Ligt aan 't tijdsverschil,denk ik.We wensen je nog veel plezier!!