Fraser eiland - Reisverslag uit Sydney, Australië van Veerle Willemen - WaarBenJij.nu Fraser eiland - Reisverslag uit Sydney, Australië van Veerle Willemen - WaarBenJij.nu

Fraser eiland

Door: Veerle

Blijf op de hoogte en volg Veerle

06 Januari 2010 | Australië, Sydney

Hello,

Juist terug van 3 dagen Fraser eiland, het grootste zandeiland van Australie! Het eiland heeft een grote geschiedenis; het is 2 keer ontdekt door ontdekkingsreizigers. De eerste keer dachten ze dat het een stuk van de oostkust was de 2e keer zagen ze dat het een eiland was. Een van de keren stond er een aboriginal op een uitstekende rots en de ontdekkingsreiziger kwam juist terug van india en noemde die rots indianenhoofd omdat hij er 'indianen' dacht te zien :)
Daarna strande enkele honderden km verder een schip van kapitein fraser, de breukelingen spoelden aan op zandeiland en werden een voor een vermoord door de aboriginals, uitgezonderd de vrouw int gezelschap dat werd de vrouw van het stamhoofd en omdat ze blank was werd er gezegd dat het een geest was. Toen men dat hoorde op het vaste land dacht men onmiddellijk aan een schipbreukelinge en men stuurde volgende boodschap naar de abo's: Ik eis mijn vrouw terug ik kom ze ophalen als je ze niet teruggeeft kom ik met heel mijn stam! En de abo's waren bang van geesten dus :)
Toen men de vrouw ophaalde zag men de bomen daar en men sprak over de houtmogelijkheden op kapitein frasers eiland. Wat dus werd ingekort tot Fasereiland!
Toen begon de houtindustrie er werden kms spoor aangelegd voor de stoom trein om het hout te vervoeren. Verder gebruikte ze paarden. Later om de paarden te vervangen kwam er een CAT. Een apart model eentje die op kerozine draaide dus de eerste 10 min starte hij op petrolium en als alles warm genoeg was draaide hij op kerozine.
Genoeg geschiedenis nu mijn echte reisverslag :)
DAG1
na een ferrytochtje werden we opgewacht door Dave onze gids, hij doet al 18 jaar tours op het eiland en kent het dus door en door, een beter gids kun je jezelf niet inbeelden!!!
Daarna was het een wandeling door het regenwoud, je zult denken weeral maar het blijft prachtig!!! Toch altijd een beetje anders :) Daarna hadden we lunch en gingen we naar Lake McKenzie een prachtig meer met helder water da je zo kan drinken en een prachtig spierwit zandstrand. Na het inner zaten we nog in de bar met lekkere coctails (alle kleuren van de regenboog)

DAG2
Vandaag helemaal noordwaards opt eiland dus veel rijden. Het weer was niet zo goed dus niet erg dat er veel rijden in het programma stond! We reden oa voorbij Maheno Ship een schip dat lang geleden gezonken is en daar is aangespoeld. We passeerden ook gekleurde zandrotsen echt prachtig die kleurenvariatie en een moeilijk punt voor de wetenschappers omater klei in zit en dat de theorie tegenspreekt dat frasereiland is ontstaan door zandstormen :)
Dan ging onze weg verder naar de Champagne pools (heb je veel verbeelding voor nodig om daar iet champagne-achtig in te zien!) Sommigen gingen zwemmen de meesten hadden een gezellige lange lunch. Daarna naar de top van indianenhoofd, prachtig uitkijkpunt!

DAG3
Met ons select groepje trokken we naar Lake Wabby een prachtig meer waar 15 vissoorten in leven (normaal 3 in een meer) het water was een beetje groen maar heerlijk om te zwemmen!
Daarna hadden we een groot lunchbuffet en reden we naar Lake Birrabeen een meer dat nog mooier was dan Lake McKenzie!!!
Tijdens onze tocht terug hadden we nog een stop in Central station, een plaats met fotos over de geschiedenis van Fraser en hier stond de oude CAT te blinken :)

En toen was het tijd voor afscheid te nemen, er werden nog fbgegevens uitgewisseld en dan ging iedereen zijn eigen weg. Ik ben nog met 2 jongens gaan dinneren in een Iers restaurant/pub in Harvey Bay dat was een gezellige afsluiter van een mooie trip :) en multicultureel: Belg, Canadees en Israeler in Ierse zaak :)

Tot de volgende!!!!

• 07 Januari 2010 - 06:29

Diana:

eens zo plezant om u te volgen nu we foto's krijgen te zien

• 07 Januari 2010 - 06:31

Diana:

is brug 14 het justitiepaleis, zijt ge soms even overgekomen om dat er tussen te zetten?

• 08 Januari 2010 - 11:28

Veerle:

Lieve moeke,
    de pc heeft een beetje raar gedaan ik dacht dat de fotos niet upgeload waren maar dat zijn ze blijkbaar wel alleen op de verkeerde plaats...
    Ik ben aant proberen bij elk verslag fotos te plaatsen

• 08 Januari 2010 - 13:00

Irmgard:

hallo Veerle
    met jouw gaat het ook goed. jullie maken heel wat mee. leuk ook om jouw verslagen te lezen. ze zijn iets..... uitgebreider als die van ons Chris.
    heel veel groetjes vanuit de sneeuw Irmgard en Fonnie

• 08 Januari 2010 - 13:41

Silvère(ex Cnh):

plezant dat ge er zowat geschiedenis bijschrijft,dan leren wij ook iets bij.Ook toffe foto's

• 08 Januari 2010 - 19:47

De Bie Els:

Hey Veerle, tis al ff geleden maar er waren problemen met onze PC,kreeg wel de mailtjes maar kon uw berichtjes niet openen. Tis al wel een beetje laat maar toch nog een gelukkig nieuwjaar. Nu kan ik alle verslagen terug lezen en beter jullie reis volgen. Het is te hopen dat alles blijft zo tof zoals het nu is. Wij zijn wel jaloers op het weer ginder, hier zitten we echt in de winter !! Nog veel groetjes van ons allemaal...

• 08 Januari 2010 - 22:11

Veerle:

Hallo,
    Haha ik zat juist te denken zijn mijn teksten niet te lang en te saai en dan komen jullie lieve reacties dat het tof is wat geschiedenis mee te krijgen :)
    Brisbane gaat een van de agen dus ook een lang typsel worden
    Ben ondertussen bezig met fotos uploaden ik zal wel laten weten wanneer elk verslag zijn fotos heeft want soms staan ze eerst bij een verkeerd verslag en ik moet effe uitzoeken hoe dat komt
    Groetjes