Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Veerle Willemen - WaarBenJij.nu Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Veerle Willemen - WaarBenJij.nu

Brisbane

Door: Veerle

Blijf op de hoogte en volg Veerle

11 Januari 2010 | Australië, Brisbane

Hallo,
Na het tennisverhaal het 'echte' Brisbaneverslag. :)
Voor degene die nie van de geschiedenis houden vanaf dag 2 staat er geen geschiedenis meer ;)

Brisbane is na Sydney en Melbourne de 3e grootste stad van Australie! Ze is in de beginjaren van 1800 ontstaan toen men besloot dat de latige gevangenen in Sydney een apparte gevangenis moesten krijgen. Deze gevangenis werdt in de U-vormige-bocht van de Brisbane river gebouwd, dat maakte het de gevangenen nog moeilijker te ontsnappen! Dit oude gedeelte noemt men nu Centraal Brisbane. Want na een tijdje kwamen er ook gewone kolonisten naar Brisbane die moesten zich echter 80 km van de strafkolonie vestigen.
De straatnamen zijn grappig: van noord naar zuid= koninginen en prinssesen. Van oost naar west= koningen en prinsen (zoom maar eens in op het kaartje).

Dag1
Aangekomen backpack op de kamer gezwierd en achter tickets gegaan; op dat moment was Justine al geplaatst Kim moest nog spelen.
Daarna de stad verkennen: Ik heb gekozenen om centraal Brisbanne te verkennen omdat hier de meeste geschiedenis te vinden is.
Mijn hostel was vlakbij Anzac Square met het oorlogsmonument (in bijna elke Australische stad vind je wel iets van oorlogsmonument!). Hier hebben ze een prachtige cenotaaf in Griekse stijl gebouwd met een eeuwige vlam. daaronder ligt de shine of memories met zeldzame baobabbomen.
Daarna wandelde ik voorbij de City hall met op het plein ervoor een paar kunstwerken het ene al mooier dan het andere :)
Daarna heb ik het Store museum bezocht: dit is het enige oude gevangenisgebouw dat nog bestaat omdat dit het enige stenen gebouw was! De meters dikke muren werden door de gevangenen gebouwd om als pakhuis te gebruiken: dat maakte ontsnappen nog moeilijker! Hier werd namelijk alles bewaard wat je nodig had om te ontsnappen; de volgende stad was toen immers dagen/weken tevoet gaan!
Daarna ging mijn wandeling voorbij het Parliament house naar het old gouvernement house. Dit is gelegen aan de City botanic gardens:de op een na oudste botanische tuin van het land!
Op mijn verdere wandeling kwam ik volgende gebouwen nog tegen: the mansions, Queensland club, Cathedral of St stephen
En toen een Belgisch cafee :p

Dag 2
Lone Pine Koala Sanctuary
Zalig park er worden shows gegeven met schaaphonden, je kan tussen de kangoeroes wandelen en ze voederen (voederen heb ik niet gedaan, vond het zo zielig die beestjes worden daar vet gevoerd door de mensen) in de shop kun je kangoeroevoer kopen, dat is een zakje met korrels.
Er zijn daar natuurlijk ook veel koala's die zitten allemaal in leuke hutjes en krijgen geregeld nieuwe eucalyptustakken. Hierdoor zijn er constant wel koala's in beweging! Da was wel tof want normaal ziet ge ze alleen maar slapen.
In de namiddag kon je ook naar het dingovoeren kijken das eigenlijk gewoon zoals thuis een hond een bak krijgt maar toen bewoog hij tenminste eens want amai wa een hondeleven heel de dag liggen te slapen :p
Daarna op naar de tennis (zie ander verslag)

Dag 3
Het plan was bezoek aan oude windmolen en dan de zondagsmarkt...
Toen ik naar de windmolen wandelde kwam ik voorbij kerk en dacht ik zo eens een dienst volgen hier moet ik ook eens gedaan hebben! Na de dienst kreeg je thee en koekjes. Iedereen begon te praten vban waar kom je,... toen ze Belgie hoorden wast natuurlijk onmiddelijk tennis :) iedereen wilde mij spreken omat ik van Belgie kwam grappig!
ik werd ook uitgenodigd voor de discutiegroep voor studenten, die hebben na de dienst een nabespreking om eventuele vertaalproblemen vm de dienst uit te leggen. Verder wordt er over koetjes en kalfjes gesproken dus wel eens tof om mee te doen.
Nadien de molen nog bezocht en dan hop naar Surfers Paradise

Voor degene die een foto van mij met koala willen downloaden: i.koala.net/0901125297.htm
staat er nog 60 dagen op en ja da zijn scherpe nagels pfff :)

  • 12 Januari 2010 - 20:30

    Diana:

    wel tof dat ge zo"n mooie verslagen maakt, en die foto's ,dat is zeker om ons helemaal jaloers te maken, maar het is u van harte gegund

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Brisbane

Australie 2009

Recente Reisverslagen:

12 April 2010

The end...

07 Maart 2010

KOUD

23 Februari 2010

Nullarbor

14 Februari 2010

Adelaide-Perth

12 Februari 2010

Adelaide
Veerle

Actief sinds 14 Sept. 2009
Verslag gelezen: 91
Totaal aantal bezoekers 88190

Voorgaande reizen:

01 November 2017 - 12 November 2017

Marokko

01 December 2014 - 15 December 2014

Oost-Cuba 2014

03 November 2009 - 04 Maart 2010

Australie 2009

Landen bezocht: